Cum construim echipe de succes


Cum construim echipe de succes

Pentru  ca o construcție să reziste în timp și spațiu are nevoie, înainte de toate, de o fundație solidă. În același fel stau lucrurile şi într-o companie: oamenii alături de care începi să clădeşti sau continui să îţi dezvolţi o afacere trebuie să aibă o „fundaţie” solidă.

Modul în care sunt pregătiți angajatii este esenţial pentru un business, iar clădirea unei echipe este cel puţin la fel de importantă ca IMG_20140510_114956înfiinţarea firmei, aportul de capital, dotarea cu mijloace fixe, sau orice alt punct din planul de business! Şi nu vorbim doar de căutarea asiduă a unor team-players, sau, mai bine zis, a unor angajaţi a căror principală laudă din CV să fie „îmi place lucrul în echipă”. Nu, este nevoie de identificarea, unul câte unul, a unor membrii valoroşi individual, care să aibă şi această calitate (de lucru în echipă), pentru că, o afacere este, de multe ori, asemeni unui joc de domino: fiecare piesă contează, iar căderea uneia va duce la prăbuşirea întregii construcții!

 

Astfel, primul pas în procesul de construcție a echipelor noi este determinarea tipului de personalitate al potențialilor membrii. O bună sugestie în acest sens poate fi realizarea unui test de profil DISC pentru fiecare persoană.

 

Pasul următor este distribuirea rolurilor pe care le va ocupa fiecare persoană în parte în cadrul echipei. Astfel, eliminăm confuziile și conflictele de interese ulterioare. În plus, creăm o structură ideală, menită să testeze potențialul fiecărui membru în parte.

O bună modalitate de determinare a rolurilor în echipă este modelul Belbin. Potrivit acestuia, există 9 tipologii de angajați, de roluri pe care le poate juca un om într-o echipă, nu există un rol bun sau rău; fiecare rol este important pentru succesul întregii echipe:

 

  1. Creatorul (Plant): creativ și inovativ, are viziune de ansamblu, poate descoperi soluții neobișnuite și poate rezolva problemele dificile;

Puncte slabe: ignoră detaliile și nu comunică eficient

  1. Investigatorul de resurse (Resource Investigator): entuziast, foarte priceput în comunicarea cu oamenii din jur, explorează idei, posibilități și este un bun negociator.

Puncte slabe: Își pierde interesul, nu implementează;

  1. Coordonatorul (Coordinator): matur, încrezator și de încredere, organizează eficient activitățiile grupului; este un bun conducator și știe să delege eficient.

Puncte slabe: Este manipulativ;

  1. Formatorul (Shaper): motivat, hotărât, dinamic și competitiv, găsește modalități prin care să fie canalizate eforturile echipei, atrage atentia asupra obiectivelor și priorităților. În momentul în care are în fața un obstacol găsește un mod alternativ de a trece peste el.

Puncte slabe: provocator, agresiv, predispus să discute în contradictoriu;

  1. Monitor-evaluatorul (Monitor Evaluator): serios, prudent, este tipul de persoană analitică și obiectivă; analizează probleme, evaluează soluțiile astfel încât echipa să ia cele mai bune decizii.

Puncte slabe: Neinspirat, sceptic;

  1. Coechipierul (Team Worker): temperat, sociabil, flexibil, se adaptează ușor în diferite situații. Evită și rezolvă conflictele și hrănește spiritul de echipă;

Puncte slabe: Este destul de indecis în situații critice;

  1. Implementatorul (Implementer): eficient, organizat și practic, se autocontrolează foarte bine. Transformă idei și concepte în acțiuni practice, muncește din greu ca să ducă la bun sfarșit planurile.

Puncte slabe: Este reticent la idei noi;

  1. Finalizatorul (Completer Finisher): minuțios și conștiincios, acordă o atenție deosebită detaliilor și are o mare capacitate de a finaliza activitățile. Este responsabil cu tratarea erorilor și cu controlul calității.

Puncte slabe: tocmai datorită faptului că este perfecționist, devine o persoană destul de reticentă la delegare;

  1. Specialistul (Specialist): implicat, dedicat profesional, foarte specializat, furnizează informații tehnice, prioritatea sa fiind de a menține standardele profesionale.

Puncte slabe: Are interese limitate și orientate spre specializări;

 

Din experiența mea, din team building-urile pe care le-am susținut până în prezent și în care s-a aplicat acest test asupra participanților, pot spune că identificarea rolurilor în cadrul echipei i-a ajutat pe participanți să-și folosească calitățile într-un mod cât mai avantajos și totodată să-și conștientizeze și să-și gestioneze punctele slabe cât mai eficient.

Deasemenea consider că un punct esențial în cadrul unei echipe este echilibrul – o echipă echilibrată va reuși să ducă la bun sfarșit sarcinile stabilite și să se suplinească reciproc în situațiile în care este nevoie, fără a pune în pericol proiectele în desfășurare sau activitatea companiei.

Eficiența unei echipe depinde de calitatea interacțiunii dintre membrii acesteia, nu doar de performanța individuală.

 

Nu vă grăbiţi când vă selectați angajatii, ocupaţi-vă dumneavoastră sau, dacă nu aveţi timp, asiguraţi-vă că aţi delegat oameni specializaţi în HR (Human Resources) să o facă. Situaţia ideală este să vă ocupaţi dvs., alături de un specialist HR. Numai aşa veţi avea echipa ideală :)!

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>